Mleko sojowe a mleko krowie - które lepsze?



Cześć.
Pij mleko będziesz wielki! Mleko zawiera szereg składników odżywczych takich jak wapń, witaminę B12, węglowodany oraz białko, dlatego ważne jest wypijanie dziennie 1 szklanki mleka. Jednak mleko może również uczulać. Wiele osób nie toleruje laktozy zawartej w mleku krowim bądź jest wegetarianinem albo na diecie niskotłuszczowej. Dla tych osób świetną alternatywą jest mleko sojowe, które również polecane jest osobom chorującym na cukrzycę. Poniżej możecie poczytać o zaletach i wadach mleka sojowego.

W praktyce mleko sojowe nie jest do końca mlekiem, lecz napojem roślinnym. Niewątpliwą zaletą mleka krowiego jest bogactwo składników odżywczych – jedna szklanka takiego mleka pokrywa 30% zapotrzebowania na wapń, 50% na witaminę B12, daje również 12 gramów węglowodanów i 8 gramów białka. Jeśli chodzi o tłuszcz – tutaj jest różnie, ponieważ dostępna jest szeroka gama mleka krowiego o różnej zawartości tłuszczu. Mleko to jest również dodatkowo wzbogacane w inne witaminy (szczególnie w witaminę D).
Mleko krowie
Kaloryczność: 150 kcal
Tłuszcze: 8
Białko: 8
Cukier: 12
Jednak mleko sojowe również może być źródłem składników odżywczych. To co wyróżnia mleko sojowe to przede wszystkim brak laktozy.
Niewątpliwie zainteresowane mlekiem sojowym mogą być osoby będące na diecie wegańskiej oraz z nietolerancją laktozy, problemami z cholesterolem. Natomiast mleko krowie pozostaje w swojej naturalnej formie lepszym źródłem wapnia i witaminy B12.
Mleko sojowe
Kaloryczność: 110 kcal
Tłuszcze: 4,5
Białko: 8
Cukier: 6
Mleko sojowe jest zaliczane do grupy produktów o niskim indeksie glikemicznym, dlatego może być stosowane również przez osoby chorujące na cukrzycę i odchudzające się.
Smak: z reguły mleko sojowe jest tak gęste, bogate i kremowe jak mleko krowie, i nieco bardziej słodkie. Miewa lekko „kredową” konsystencję.
Zastosowanie: wspaniale wzbogaca smak kawy. Mleko sojowe można dodawać do wypieków, naleśników i gofrów. Jeść je na śniadanie oraz gotować na nim kaszki i kasze.
Zalety:
* Mleko sojowe jest bardziej sycące w porównaniu z innymi zamiennikami mleka krowiego – ma wysoką zawartość białka.
* W przeciwieństwie do innych białek roślinnych sojowe białko jest uznane za pełnowartościowe. Zawiera bowiem pełen zestaw aminokwasów – specjalnych cegiełek budujących tkankę mięśniową. Dzięki temu soja i mleko sojowe to idealne źródło białka dla wegetarian. Sprawdza się więc doskonale w diecie osób aktywnych fizycznie oraz sportowców, którym zależy na budowaniu masy mięśniowej. Białko sojowe także skutecznie zabezpiecza ciało przed utratą jędrności w okresie stosowania kuracji odchudzających.
* Mleko sojowe zawiera potas – elektrolit, który wspomaga serce i układ mięśniowy.
* Nie zawiera laktozy ani cholesterolu.
* Picie mleka sojowego podczas klimakterium może zapobiegać poważniejszym dolegliwościom i chorobom: naczyniowym, sercowym, cukrzycy, a nawet nowotworom.
Wady:
* Mleko sojowe często powoduje alergię pokarmową.
* Soja to (obok rzepaku i kukurydzy) produkt najczęściej modyfikowany genetycznie. Jak twierdzą przeciwnicy upraw GMO, prawie 95 proc. importowanej soi to soja transgeniczna. A o niemodyfikowaną coraz trudniej…
* Wielu ekspertów alarmuje, że mleko sojowe zawiera fitoestrogeny – mają one działanie zbliżone do kobiecych hormonów. Niektóre badania wskazują nawet, że powodują one obniżenie poziomu testosteronu u mężczyzn (a jednocześnie mogą złagodzić kobiecą menopauzę).
* Niektórzy naukowcy twierdzą, że wysoko przetworzona soja (a konkretnie izoflawony soi) może podwyższać ryzyko wystąpienia raka piersi i chorób tarczycy. Wszystko zależy od tego, jak nasz organizm radzi sobie z trawieniem soi.
* Soja jest ciężkostrawna, więc jej przetworów nie powinny spożywać osoby mające zespół jelita wrażliwego i problemy z trawieniem.

Czy wasza dieta uwzględnia picie mleka? Lubicie smak mleka sojowego?


źródło

6 komentarze

  1. Ja właśnie w swojej diecie mam zakaz mleka krowiego no chyba że już takiego bez laktozy, dlatego według mnie bardzo fajnie przygotowany post :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Od jakiegoś czasu rzadko sięgam po mleko... zawsze bardziej mi smakowało to prosto od krowy, z kartonika czy butelki to nie to samo... ale w pewnym momencie zaczęłam sie zastanawiać nad mlekiem sojowym, albo innym roślinnym (teraz tyle tych zamienników jest) jednak muszę przyznać ze cena skutecznie odstrasza...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja takiego prosto od krowy bym nie wypiła...

      ja wiem że w biedronce mleko sojowe może nie być 'prawdziwe', ale nie jest drogie a smak jest do strawienia, ale tylko klasyczna wersja, bo czekoladowa jest dużo słodsza ;-)

      Usuń
    2. Dobrze wiedzieć :) Bo wszędzie gdzie widziałam to strasznie drogie to mleka a chętnie spróbuję :)

      Usuń
  3. osobiście lubie jedno i drugie ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Zdecydowanie wole mleko krowie, to sojowe jakoś mi nie podchodzi. Jak mam już wybierać roślinne to wolę kokosowe :)

    OdpowiedzUsuń

Regulamin bloga:
1. Czytaj posty!
2. Nie obrażaj nikogo!
3. Nie spamuj!
4. Nie uznaję zasady obserwacja za obserwację!
5. Anonimie podpisz się!
6. Posty typu "fajny post" będą usuwane!
7. Dozwolona konstruktywna krytyka.


Odwdzięczam się za każdy komentarz komentarzem.
Za każdy komentarz i obserwację - dziękuję :)