SLOW JOGGING


Cześć.

Moda na bieganie trwa od dawna. Style biegania dzielimy ze względu na tempo: szybkie i wolne. Dzisiaj chciałam się skupić na tym drugim, czyli o Slow Joggingu. Twórcą Slow Joggingu jest Japończyk profesor Hiroaki Tanaka z Uniwersytetu w Fukuyoce. Jest to trening o niskiej intensywności. Czy każdy może zacząć biegać w tempie SLOW? Tak, oczywiście! Jednak jak w przypadku każdego innego biegania wymaga ono rozgrzewki. Bez rozgrzewki nie wolno rozpoczynać żadnego treningu. 
Pięć ważnych zasad Slow Joggingu:
1) Tempo z uśmiechem - Biegamy tempem naprawdę wolnym, umożliwiającym swobodną konwersację bez uczucia zmęczenia czy przyspieszonego oddechu. Często oznacza to, że będziemy wyprzedzani przez zdziwionych spacerowiczów, ponieważ przeciętna prędkość Slow Joggingu początkujących to 4-5 km/h, czyli wolniej niż wielu z nas przemieszcza się piechotą.
2) Lądujemy na śródstopiu - Większość z nas nieświadomie ląduje na pięcie, zwłaszcza gdy używamy tradycyjnego obuwia do biegania z grubą podeszwą, mającą pełnić funkcję amortyzującą. Przy Slow Joggingu powinniśmy jednak lądować naturalnie, a więc na śródstopiu, miękko, wykorzystując naturalne sprężyny w naszych stopach. Długość jednego kroku powinna stanowić zaledwie 1/3 długości typowego kroku przy lądowaniu na pięcie. Nie mylmy tego jednak z bieganiem na palcach - by zrozumieć dokładnie o jaki ruch chodzi spróbujmy pobiec boso, w tył lub podskakiwać, a później biec starając się lądować w tym samym punkcie stopy.
3) Sylwetka - Podbródek lekko skierowany ku górze, wyprostowana sylwetka i linia wzroku na wysokości horyzontu sprzyjają naturalnemu ruchowi ciała i powinny być naszą podstawą przy Slow Joggingu. Nasze stopy natomiast poruszają się po dwóch równoległych torach.
4) Oddech - Organizm w automatyczny sposób dostosowuje oddech do wykonywanej czynności więc i przy Slow Joggingu nie potrzeba nam żadnej szczególnej techniki. Otwórzmy lekko usta i zdajmy się na naturę.
5) 30-60 minut dziennie - Próbujmy truchtać docelowo 30-60 minut dziennie. Tym, którym trudno wygospodarować czas, polecamy zacząć od 10 minut, 3 razy dziennie.

Dla mnie idealne tempo biegania to właśnie slow. Można wykonywać ten trening podczas spacerów z psem. I my się nie zmęczymy, a i pies za nami nadąży ;)

Jeżeli chcecie zgłębić swoją wiedzę na temat japońskiego sposobu na biegania, zdrowie i życie, to polecam wam książkę profesora Tanaki i Magdaleny Jackowskiej. Książka nie tylko prezentuje technikę slow joggingu, ale również przybliża coraz bardziej popularną filozofię życia w rytmie slow. To doskonałe źródło wiedzy i codziennej inspiracji. To też świetny pomysł na początek przygody ze slow joggingiem - techniką biegania dla każdego.

Lubicie biegać? Preferujecie wolne czy szybkie tempo?

6 komentarze

  1. Przez jakiś czas rzeczywiście biegałam, miałam silną potrzebę schudnięcia. Nie wiem czy to było slow jogging po prostu biegałam w swoim tempie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawy post, nie wiedziałam nic o takim stylu biegania ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja też nie wiedziałem o slow joggingu. Bardzo fajny post. Świetnie wszystko opisałaś!
    Serdecznie zapraszam na przegląd 832 stronicowego (najważniejszego w roku) wrześniowego numeru Vogue USA z Beyoncé na okładce. Będą sesje, dużo pięknych kampanii reklamowych i newsów ze świata mody, kultury i sztuki!
    www.gabriel-data.blogspot.com - MY BLOG
    Fashion Projects

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja wolę od biegania dalekie spacery. Pozdrawiam jusinx.blogspot.com.

    OdpowiedzUsuń
  5. Jakoś nie mogę się zmotywować do biegania ;/ wiele razy próbowałam a i tak po kilku dniach się poddawałam ;/

    OdpowiedzUsuń

Regulamin bloga:
1. Czytaj posty!
2. Nie obrażaj nikogo!
3. Nie spamuj!
4. Nie uznaję zasady obserwacja za obserwację!
5. Anonimie podpisz się!
6. Posty typu "fajny post" będą usuwane!
7. Dozwolona konstruktywna krytyka.


Odwdzięczam się za każdy komentarz komentarzem.
Za każdy komentarz i obserwację - dziękuję :)