słów kilka o kobiecych sprawach...


Cześć :-)
Post ten przeznaczony jest wyłącznie dla damskiej części czytelników bloga, czyli większości he;-) Każda z nas raz w miesiącu przechodzi okres trudnych dni, co objawia się różnie, przeważnie zmianami nastroju i zwiększoną chęcią na słodycze. Brzmi znajomo?
Miesiączka, bo o tym mowa, jest jedną z głównych przyczyn, dla których zawsze muszę przerywać ćwiczenia. Niestety, ale w moim przypadku nie ma mowy o zwiększonym wysiłku w te dni, bo to tylko pogarsza sprawę (zwiększa obfitość krwawienia). Od dawna poszukuję odpowiedzi na pytanie, czy w te dni można uprawiać sport. Niedawno czytałam kilka artykułów w internecie na ten temat. Co prawda wyczerpującej odpowiedzi nie znalazłam, ale postanowiłam, że napiszę to co udało mi się znaleźć. Odpowiem na dwa najważniejsze pytania: Czy podczas okresu można ćwiczyć? Jak aktywność fizyczna wpływa na ciało (organizm) kobiety?
Odpowiedź na pierwsze pytanie, brzmi tak, bo miesiączka to nie choroba, jednak warto pamiętać o kilku wskazówkach. Poznaj dobrze siebie, aby być świadomą co jest dla mnie najlepsze, a co - mimo że dobre na innych - mi nie pomaga. Jeżeli Twoja miesiączka jest krótka, mało obfita i czujesz się świetnie na basenie, rowerze i siłowni – nie słuchaj rad polecających rezygnację z ćwiczeń! Rób po prostu to co czujesz, że jest dla Ciebie najlepsze. Jeżeli czujesz się niekomfortowo i ćwiczenia sprawiają, że nie czujesz się lepiej, to odpuść. W internecie krąży wiele opinii, które mówią, że trening przed i w trakcie miesiączki zmniejsza bóle podbrzusza. Jednak nie u wszystkich to działa. Wiem po sobie. Polecam zmniejszyć częstotliwość i intensywność ćwiczeń w okolicy miesiączki. Przy bolesnych i obfitych miesiączkach warto zrezygnować z treningu siłowego oraz z wszystkich pozycji odwróconych.
Ćwiczenia, które można wykonywać w trakcie miesiączki:
1) spacerowanie - spokojne i wyważone maszerowanie dotleni twój organizm, a przy tym nie niesie za sobą ryzyka urazów, czy kontuzji. Spacer ma również działanie relaksujące.
2) bieganie - jeśli czujesz się na siłach, zdecyduj się na małą przebieżkę po okolicy. Endorfiny, które będą wydzielać się w twoim mózgu podczas biegania, spowodują, że pokonasz uczucie przygnębienia i zniwelujesz ból podbrzusza. Pamiętaj jednak, by przed wyjściem z domu odpowiednio nawodnić organizm.
3) joga - działa jak najlepszy środek przeciwbólowy, zmniejsza skurcze, wycisza umysł, niweluje uczucie ciężkości, rozluźnia. Jeśli nigdy dotąd nie miałaś z jogą styczności, rozpocznij od ćwiczeń dla początkujących, które nie spowodują kontuzji.
4) aerobik - podskoki w takt muzyki pozwolą zapomnieć o dolegliwościach i nieco ukoić nerwy.
5) taniec - jest świetnym rozwiązaniem dla tych wszystkich kobiet, które nie przepadają za tradycyjnymi ćwiczeniami. Potańczyć możesz również w zaciszu własnego domu. Wystarczy włączyć ulubioną muzykę i oddać się tanecznemu szaleństwu.
Jak aktywność fizyczna wpływa na organizm kobiety?
Intensywne treningi, silny stres związany z odchudzaniem oraz towarzyszące zaburzenia odżywiania nie pozostają bez wpływu na stan zdrowia kobiet aktywnie uprawiających sport.
Występowanie cyklu miesiączkowego jest uzależnione od hormonów i sterowane przez układ podwzgórze–przysadka–jajnik. Sprawne funkcjonowanie tego układu pozwala na zachowanie regularności krwawień i równowagi hormonalnej. Zaburzenia miesiączkowania wśród kobiet czynnie uprawiających sport są spowodowane najczęściej dysfunkcją osi podwzgórze–przysadka–jajnik. Pod wpływem intensywnego wysiłku fizycznego dochodzi do zaburzeń pulsacyjnego wydzielania GnRH, czego wynikiem jest zmniejszenie stężeń LH i estrogenów. źródło

A Wy jak radzicie sobie w te dni? Ćwiczycie czy relaksujecie się na kanapie?


6 komentarze

  1. Ja mam bardzo obfite i bolesne miesiączki. Ćwiczenia odpadają. Czasem nie jestem w stanie wstać z łóżka, nie jestem w stanie jeść. Nie mam łatwo :P

    OdpowiedzUsuń
  2. No niestety mamy te uroki co miesiąc, ale delikatne ćwiczonka jak najbardziej ;)

    www.kasiakoniakowska.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja na szczescie miesiaczek ciezko nie przechodze :-) ;-) moge normalnie cwiczyc ;-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Nalepszy spacer i aerobik! ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja zawsze postępuję zawsze intuicyjnie, wsłuchując się w swój organizm. Czasem ćwiczę, a czasem nie...

    OdpowiedzUsuń
  6. ja decyduję się na ćwiczenia rozluźniające, przy silnych bólach pomaga mi w ćwiczeniu mój P ;d

    OdpowiedzUsuń

Regulamin bloga:
1. Czytaj posty!
2. Nie obrażaj nikogo!
3. Nie spamuj!
4. Nie uznaję zasady obserwacja za obserwację!
5. Anonimie podpisz się!
6. Posty typu "fajny post" będą usuwane!
7. Dozwolona konstruktywna krytyka.


Odwdzięczam się za każdy komentarz komentarzem.
Za każdy komentarz i obserwację - dziękuję :)