coraz bliżej świąt


Witam!
Coraz bliżej do świąt Bożego Narodzenia. W sklepach już można zauważyć świąteczne dekoracje i katalogi z prezentami dla dzieci. Ale czym są święta? Czy świąta to tylko robienie świątecznych zakupów, strojenie choinki, zjedzenie kolacji wigilijnej (wszystkich 12 potraw, a potem narzekamy na przejedzenie), rozpakowanie prezentów? Niestety w większości domów tak to dzisiaj wygląda. A prawdziwy aspekt świąt gdzieś znika. Na pierwszym miejscu powinnien być Jezus, który narodził się w zwykłej stajence w Betlejem. Nie wiem ilu z Was chodzi na nocną mszę zwaną 'pasterką'? Ja muszę się przyznać, że nie byłam ani razu, bo zawsze mówiłam sobie, że za ciemno i szłam spać. Natomiast zawsze w pierwszy i drugi dzień świąt Bożego Narodzenia szłam do kościoła. Na drugim miejscu powinny być spotkania i rozmowy z bliskimi. Boże Narodzenie należy przede wszystkim traktować jako okazję do spotkań z rodziną i bliskimi, a nie tylko bycia obok siebie. To czas dzielenia się sobą, a nie tylko rozdawanie prezentów. Podczas wieczerzy wigilijnej dzielimy się opłatkiem, ale czy prawidłowo to czynimy? Wigilijny opłatek to szansa na wzajemne przebaczenie, pojednanie i zbliżenie. Należy jednak pamiętać, że do przebaczenia należy się odpowiednio przygotować. Większość z nas rytuał dzielenia się opłatkiem ogranicza do składania sobie życzeń. W rzeczywistości opłatek jest znakiem tego, że nie można tak naprawdę biesiadować z wrogami i to jest teologiczny sens Wigilii. Jeśli chcemy wspólnie ucztować, najpierw trzeba pozbyć się nienawiści. Niektórzy na czas świąt sobie "przebaczają", a po świętach znowu się do siebie nie odzywają. Jaki w tym sens?
W pogoni za materialnym przygotowywaniem świąt zapominamy o ich duchowym aspekcie; przygotowujemy potrawy, a nie przygotowujemy samych siebie na autentyczną bliskość i wzajemne pojednanie.
I na koniec jeszcze jedna sprawa - kolędy. Mamy tyle pięknych polskich kolęd, a puszczamy z radia/telewizji/odtwarzacza obcojęzyczne piosenki świąteczne. Każdy kraj ma swoje i powinniśmy słuchać naszych polskich kolęd. Oczywiście w miarę możliwości wokalnych można również zaśpiewać w gronie rodzinnym.
No to, żem się rozpisała, mam nadzieję, że nie zanudziałam Was i dotrwaliście do końca :-)
Jestem ciekawa jak wyglądają świąta w Waszych domach i co myślicie na temat komercjalizacji i desakralizacji świąt Bożego Narodzenia?

9 komentarze

  1. Opłatek xD mi nigdy nic z niego nie zostaje (podczas wigilii klasowej mam namyśli chłopaków )
    http://dreamscometrue4320.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja uważam, że każdy powinien spędzać każdy moment swojego życia jak lubi. Święta także. Dopóki nie przeszkadza tym innym, niech robi, co chce. Nie lubię jak ktoś próbuje mi mówić jak powinnam spędzać dane chwile w moim życiu. Sama tego innym też nie robię.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Hej :)

    Ja święta uważam za doskonały czas wolny, bez pośpiechu itp. Nie za wcześnie na tematykę świąteczną ;> Zgadzam się z Joanną, każdy niech je spędza tak, jak chce.

    Pozdrawiam i dodaję do obserwowanych, liczę również na rewanż :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja z roku na rok coraz mniej czuje ten świąteczny czar ;c

    OdpowiedzUsuń
  5. Święta są cudowne!!
    Jest to czas kiedy spotyka się rodzina i spędza ze sobą wolne chwile ;))
    Wg mnie na ozdoby choinkowe troche za wczesnie...

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo lubię święta ale nie czuć już tej magii jak kiedyś kiedy było się dzieckiem . Jest połowa listopada a już w mieście stoją choinki, w sklepach są ozdoby, w telewizji reklamy świąteczne. Ehh. Psują urok

    OdpowiedzUsuń
  7. Lubię święta tylko za ten kicz, ta "rodzinna atmosfera" nigdy mi się nie udziela.

    OdpowiedzUsuń
  8. dziękuję za każdą opinię :-)

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo denerwuje mnie to, że nie ma jeszcze grudnia a już są te reklamy i ozdoby (pod sklepem spożywczym do którego chodzę już stoi choinka). To zabija magię świąt. Cały ten klimat. Dlatego staram się nie wpadać jeszcze w świąteczną gorączkę

    OdpowiedzUsuń

Regulamin bloga:
1. Czytaj posty!
2. Nie obrażaj nikogo!
3. Nie spamuj!
4. Nie uznaję zasady obserwacja za obserwację!
5. Anonimie podpisz się!
6. Posty typu "fajny post" będą usuwane!
7. Dozwolona konstruktywna krytyka.


Odwdzięczam się za każdy komentarz komentarzem.
Za każdy komentarz i obserwację - dziękuję :)